Tripje naar Singapore
Op naar Singapore met Scoot.
Zoon Jasper en vriend Henk hadden een tripje naar Thailand gepland. Vanwege de drukke agenda van ondernemer Jasper (restaurant Anne&Max, Delft) zat er helaas geen lange vakantie in, slechts een kleine veertien dagen waren hun gegund. De bedoeling was om een paar dagen Bangkok onveilig te maken en daarna de rust te zoeken in ons huisje in Hua Hin. Enkele weken voor hun reis kwam Jasper op het lumineuze idee om een reisje naar Singapore in te plannen samen met ons. Zij waren er al een paar keer geweest en het was een lang gekoesterde wens van hun om ons daar eens rond te leiden. Singapore stond al tijden op onze bucketlist dus we hadden geen lange bedenktijd nodig. Jasper regelde de vlucht en het hotel, uiteindelijk kwamen we uit op een drietal dagen Bangkok, zes dagen Singapore en nog eens drie dagen Bangkok.
De door Jasper geboekte vlucht was met de maatschappij Scoot, een dochter van Singapore Airlines. Tot onze verbazing ging het inchecken op de luchthaven in Bangkok super vlot, heel brutaal loodste Jasper ons naar de priority balie, ja dat mocht van die dame zei hij. Ook bij het boarden gingen we brutaal als eerste het vliegtuig in, komt omdat jullie zo oud zijn, was zijn verklaring. Wij, sukkels, geloofden dat ook nog, totdat we op onze plaatsen aan kwamen. De schurk had ons weer te pakken, hij had geen economy seats geboekt maar de business variant, Scoot plus. Super goede brede stoelen, uitmuntende service en een goede maaltijd. Nu begreep ik waarom hij niet op mijn verzoek was ingegaan om het geboekte e-ticket naar mij op te sturen na het boeken.
Singapore vs Bangkok
Als notoire Thailand en Bangkok kenner ontkom je er niet aan om te gaan vergelijken, Singapore met Bangkok/ Thailand. Hieronder een opsomming van de meest markante verschillen.
Engelstaligen: bijna iedereen in Singapore spreekt perfect Engels, dat is in Thailand wel even anders. Okay in de horeca in toeristische gebieden valt het nog wel mee, al spreken ze hier ook veel Engelse woorden uit met de voor hun gebruikelijke klemtoon verschillen en ook de r wordt automatisch een l. Maar in Singapore is iedereen perfect te verstaan.
Clean, clean clean: Zelden zo’n schone stad gezien als Singapore, geen propje papier op straat, het in het bezit hebben van kauwgum is zelfs strafbaar, blinkende trottoirs zonder de in Thailand gebruikelijke losse tegels of gaten, we zagen zelfs invalide karretjes rijden. In Bangkok is dat ondenkbaar vanwege de gebrekkige trottoirs. Maar de georganiseerde chaos in de Thaise straten kan ik ook wel waarderen.
Verkeer en openbaar vervoer: In Thailand en vooral Bangkok is er het verkeer superdruk, auto’s en motorbikes overheersen het verkeer. Heel anders is het in Singapore, weinig verkeer op de weg, heel weinig taxi’s, heel sporadisch zie je een motorbike. Een auto aanschaffen is een duur grapje in Singapore en wordt ontmoedigd door de overheid. Je moet een vergunning aanvragen en die kost zo’n 100.000 euro, maar die is dan ook maar liefst tien jaar geldig! En dat is ook begrijpelijk, bijna iedereen verplaatst zich met openbaar vervoer. Met name het metro netwerk is extreem goed georganiseerd. Singapore heeft een oppervlakte van pakweg de helft van de provincie Utrecht, en daar ligt een netwerk onder van 230 km (onbemande) metrolijnen die elkaar overlappen, er zijn zo’n 134 metrostations met daaronder talloze overstapstations. Het is moeilijk een plek in Singapore te vinden welke niet met de metro te bereiken is. De metrostations zijn enorm groot, schoon (tuurlijk), het lijkt soms wel of ze net opgeleverd zijn. Daarbij is het vervoer met de metro ook nog eens spotgoedkoop. Daar kan Nederland nog wat van leren, mensen gaan minder met de trein in Nederland vanwege de hoge prijzen, dus gaan de prijzen van de treinkaartjes omhoog Wat een logica!
Organisatie: Singapore is een geoliede machine, alles is tot in de puntjes georganiseerd. Bijvoorbeeld de immigratie op de luchthaven, die is volledig geautomatiseerd en efficiënt. Enkele dagen voor je aankomst moet je online een formulier invullen die gekoppeld wordt aan je paspoort. In de immens grote aankomsthal kun je bij een van de vele poortjes je paspoort scannen en je bent klaar. In Thailand is de overheid er meer op gericht om zoveel mogelijk immigratie officieren aan het werk te helpen, en dat lukt ze aardig. De procedures zijn onbegrijpelijk, het aantal in te vullen documenten ontelbaar evenals het aantal stempels die ze zetten, niet alleen in het paspoort maar ook op hun eigen documenten. Pakhuizen vol aan papieren moeten ze intussen alleen al van ons hebben.
Betalen: In Thailand wordt er grotendeels nog met cash geld betaald, sinds de pandemie periode is er wel een scan functie geïntroduceerd, de gemiddelde toerist heeft hier niets aan want je moet wel een Thaise bankrekening hebben. Ik scan wel eens via mijn Bangkok Bank app, maar het is wel redelijk omslachtig. (eerst scannen, zelf bedrag invullen, bevestigen, en kopie op je mobiel aan ontvanger laten zien, die hier weer een foto van maakt). In Singapore is het contactloos betalen volledig ingeburgerd. Cash wordt vaak niet geaccepteerd. Ook heel opvallend, in Singapore is het volstrekt ongebruikelijk om een fooi te geven, het wordt niet geaccepteerd. Dit in schrille tegenstelling tot Thailand.
De prijzen van hotels, eten en drinken zijn wel een stuk duurder dan in Thailand, meer vergelijkbaar met de Nederlandse prijzen. Maar de levenstandaard van de Singaporezen ligt dan ook stukken hoger.
Let op gevaar: Het aantal waarschuwingen voor potentiële gevaren, vooral in metrostations, viel ons op. Bijvoorbeeld het: “Mind the Gap”. Zoals bij elk railvervoer is er tussen het treinstel en het perron een minimale spleet. Hoe je daarin kunt vallen is mij een compleet raadsel, mogelijk als je een piraten houten been hebt zou die mogelijk een klein stukje erin kunnen verdwijnen. Toch lijkt het erop dat in Singapore complete families erin verdwenen zijn. Anders kan ik het aantal waarschuwingen via schermen, omroepen in en buiten de trein, niet verklaren. Ze laten niets aan het toeval over!
Bezienswaardigheden.
Ik zal geen uitgebreide verslaggeving doen van alle mooie dingen die we bezocht hebben, ik ben tenslotte geen reisgids aan het schrijven. De foto’s zeggen hopelijk genoeg. Maar we hebben genoten van onder anderen bezoek aan Marina Bay, de hangende tuinen, Gardens by the Bay en de Botanic gardens. Bijzonder was ook het bezoek aan Sentosa island waar je zowel met een kabelbaan heen kunt als met een monorail treintje. Een van de hoogtepunten was ook Mount Faber, een berg die we beklommen hebben, via een overigens zeer goed beloopbaar pad met ontelbare trappen. Op vele plekken een prachtig uitzicht over de stad en de baai. Er waren opvallend weinig toeristen, hetgeen wel verklaarbaar was. Wie gaat er nu op het heetst van de dag zo’n beklimming maken? Ja wij dus.
Als laatste wil ik Chinatown niet ongenoemd laten, hier is het in de avond goed toeven met betaalbare restaurantjes en aangenaam geprijsde drankjes. En gelukkig op loopafstand van ons hotel.
Intussen zijn we terug in Hua Hin waar de temperaturen intussen flink aan het oplopen zijn. Als ik nu, rond het middaguur, op weather channel kijk is de temperatuur nu 35 graden met een gevoelstemperatuur van 44! In de nacht koelt het lekker af, naar pakweg 28 graden. Ook ons zwembad wordt steeds warmer, in de middag als de zon er lange tijd volop schijnt lijkt het of je in een soep zwemt. Nog een paar weken en dan moeten we weer wennen aan de Nederlandse temperaturen. Vinden we niet erg hoor.
Groet
Khun Peter
- Ons mooi gekleurde vliegtuig
- Op weg naar Singapore.
- Vanuit vliegtuig genomen van wachtende schepen in haven Singapore, op een na grootste haven ter wereld.
- Eerste dag Singapore aan de baai
- Sentosa eiland. Super druk in de weekenden.
- Op dit trottoir kan menig Aziatisch land jaloers zijn.
- Pittig tochtje naar Mount Faber. Voor de watjes ook met de kabelbaan bereikbaar.
- De bekende hangende tuinen
- Dorsett hotel, elke kamer had een camera in de gang. Met verschillende knopjes kun je lampjes aanzetten, niet storen, kamer schoonmaken en aangeven dat je aanwezig bent.
- Zeer luxe maaltijd in prachtig restaurant op 17e verdieping. Wij hadden een perfect stuk lam.
- Schitterende tuin op 17e verdieping bij een super goed restaurant.
- Foodcort in super groot winkelcentrum Hier hebben we verschillende keren gegeten.
- Happy hour, hebben we regelmatig gebruik van gemaakt in deze Engelse pub aan de baai.
- Eten in Chinatown. Deze schotel was wel een van onze favorieten: Hongkong Noodles.
- Chinatown, een gezellig buurtje. Op loopafstand van ons hotel.
- Misschien wel bekendste gebouw va Singapore bij Marina Bay. Winkelcentrum en hotel.
- Botanische tuin Unesco erfgoed
- De bekende botanische tuin. Enorm goot park midden in de stad.
- Wijntje in Bangkok als afsluiting.
- Mijn lijfspreuk, met geruststellend bordje Keep Calm eronder.
- 27 ambachtelijke bieren vanuit de hele hele wereld van de tap Bij nummer 26 ben ik afgehaakt.
- En nog even drie poloshirts gescoord in Bangkok. Eerst 999 baht per stuk, uiteindelijk 3 voor 1100 betaald, daar wordt een Nederlander blij van.
Oooh wat hebben we weer genoten van elkaar en de reis. Ik kan niet wachten op de volgende trip!